Skandinavias nye møtepunkt: First Hotel Arlanda Airport

Skandinavias nye møtepunkt: First Hotel Arlanda Airport

Dette nye hotellet setter en helt ny standard for konferanse- og hotelltilbud ved Sveriges største flyplass og målene er skyhøye: Å skape et av de mest attraktive møtepunktene i Skandinavia.

2. november, 2016

First Hotel Arlanda Airport gjorde sin grand opening 9. November i år. Hotellet har 150 rom, svært gode møtelokaler, velvære- og treningssenter, gastronomi på høyt nivå, bar, tilgang til messehall med opp til 350 sitteplasser og sauna. Hotellet ligger på Drivelab-området i Arlandastad, og har et tett samarbeid med selskapet.

Vi møtte hotelldirektør Jani Juselius en måned før åpningen.

Det nærmer seg ferdigstillelse for First Hotel Arlanda Airport. Hvordan har byggingen forløpt?

– Mycket bra. Byggnationen ligger före tidsplan vilket har möjliggjort för oss att öppna tidigare än beräknat, redan 9 november.

Blir hotellet slik du så det for deg da du så tegningene for første gang?

– Hotellet blir faktiskt ännu bättre. DriveLab området utvecklas i hög takt. Just nu byggs DriveLab BIG med ännu större möjligheter till utbildning och Event med en långtidsparkering i anslutning. Tillsammans med expansion av Arlanda Airport City som håller på att växa fram kommer hotellet helt rätt i tiden.

En ting er hvordan hotellet ser ut, men nesten like viktig er det å ansette riktige medarbeidere. Har du funnet rett team til FH Arlanda Airport?

– Vi har skapet ett mycket kompetent team av ansvariga och börjar sätta de sista pusselbitarna i vårt serviceteam. Det har varit ett enormt intresse att få vara med på vår spännande resa, och vårt fokus på serviceinriktad personal kommer gästen märka av direkt när man kommer innanför dörrarna.

Hva vil møte gjestene når de kommer inn dørene til hotellet?

– Vi erbjuder en öppen och välkomnande lobbymiljö, med högt i tak, modern och ombonad känsla, samt 14 meter lång receptionsdisk integrerad med baren. Vi har en bra mix av moderna möbler anpassade för alla i skandinavisk design. Parkering i anslutning till hotellet med anlagda grönområden ger ett mycket trevligt första intryck

Hva er visjonen din for hotellet?

– Områdets potential och strategiska läge ger fantastiska möjligheter att rita om hotellkartan kring Arlanda. Vårt mål är att skapa en av de mest centrala och attraktiva mötespunkterna i Skandinavien. Hotellet kommer att ha bra faciliteter för konferensgästen, kort avstånd till både flygplats och City för affärsresenären samt 150 stilrena gästrum med god plats för fridtidsresenären i samband med semester och weekendresor.

Kan du fortelle om restauranten/F&B-konseptet til hotellet?

– Restaurangen skapar en brasseriekänsla och fungerar som hotellets vardagsrum där Business och Leisure möts på ett naturligt och avslappnat sätt. Med ett nytt köksteam utgår menyn ifrån svenska klassiker, guldkorn från kontinenten och våra egna brasseriefavoriter. På dryckessidan erbjuder vi ett brett utbud av öl och vin på glas. Ölsortimentet får en tydlig svensk prägel medan vinerna hämtas från flertalet renommerade vinregioner.

Har gjestene noen aktivitetstilbud ved hotellet?

– Vi erbjuder ett gym samt bastu. Ett brett utbud av sportkanaler i de publika miljöerna kommer bidra till den goda stämningen i baren. Tillsammans med våra lokala samarbetspartners kommer vi anordna gemensamma aktiviteter som tex ölprovningar och avsmakningskvällar men vi kommer även erbjuda motionsrundor tillsammans med hotellets personal för att tillsammans få en bra start på dagen eller ett skönt avslut på arbetsdagen.

Hvem er det First Hotel Arlanda Airport er til for?

– Hotellet välkomnar naturligtvis alla och vi tror att affärsresenären samt konferens- och eventgästerna kommer dominera intrycket under vardagarna. Med närheten till Arlanda erbjuder vi dessutom alla weekendresenär ett utmärkt alternativ till att påbörja semestern en dag tidigare, vakna utvilad och efter frukosten få Shuttle Service direkt till sin terminal.

Ytterligere informasjon du ønsker å komme ut med?

– Vi ser fram emot att bli en naturlig del i mötes- och eventdestinationen kring DriveLAB och att aktivt bidra till Arlandastads utveckling av besöksnäringen i Sigtuna. Vår ambition är att ge området ett lyft avseende hotell, konferens- och restaurangservice.